Wednesday, February 16, 2011

Ke kelas dalam kehujanan :-)




Assalamualaikum....my beloved followers and readers......




Harini kul 7.20 pagi tiba-tiba dapat mesej dari roomate ku sendiri....siapa lagi kalau bukan Cik Neti.... Macam dok jauh nak mesej2 aku...buang tabiat mungkin. Tidak sayangkah kepada credit??



Mesejnya berbunyi begini:


" Haha....k2. dh jp g aku de meeting..saboje.." (tetibe je gtau aku pasal meeting, salah hantar kot)

Itu mesej yg salah hantar, mesej yang sepatutnyen dihantar:


"Petra kate kene wat base on article assignment tu"



HAH!!! Aku terus terduduk dari pembaringanku. Kalah gimnas negara.


Maka kami berdua bertungkus-lumus mengubah semula slide show yang sudah disiapkan beberapa hari yang sudah kerana memikirkan ianya salah. Oleh sebab mendengar khabar angin itu makanya seharian duduklah kami dihadapan komputer mencari journal dan artikel2 yang berkaitan untuk dibaca....


Tapi waktu lunch aku tetap ke dapur. Sila jangan menyampah. hehehehe...
Lagipun Emy MC arini x dapat pegi keje kurang sihat katanya. Aku dan Neti berdiskusi tentang menu tgh hari tadi. Maka timbul idea masak bubur nasi memandangkan keadaan Emy yang kurang sihat. Kasihan beliau.




Cara masak bubur nasi:


Bahan A : Beras, air

Cara-cara: Beras (sekepoi, secawan, sepot) ditanak bersama air yang berlebihan dari biasa...agak2 ah x tahu nak describe macam mane. Yang penting air kene banyak. Sebab tu ade kate pepatah:" Nasi sudah menjadi bubur....." tu sebab telebih tuang air le tu. ehh maksudnye...perkara yang berlaku sudah tidak dapat diubah lagi...

ok jangan merapu

Bahan B: Bawang merah, udang, cili padi dihiris, garam, perasa (ajinomoto) kalo xnak xpe.
Cara-cara: Ditumis dengan sedikit minyak.....agak2 kekuningan tuang le ke dalam periuk nasi yang sudah menjadi bubur tadi.

Biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya...(ape kaitan???)


Biarkan lama2....sambil-sambil wat assignmnet, jenguk2 ler bubur tu. Agak2 da masak....tabur daun sup yang dihiris tadi.. (tadi bile?)

Bahan C: Ikan libis....eh ikan bilis. Goreng garing. Kejap je goreng jangan lama2 risiko untuk hangit sangat tinggi bagi orang2 yang baru mule2 nak belajar goreng ikan bilis. Susah tau goreng ikan bilis ingat senang?? Nampak je senang tapi susah.....Aku ckp cmni sebab aku pernah hangitkan ikan bilis dulu...

ngeh3......................





Ni rupa ikan bilis yang elok rupa paras, tidak hangit ye puan-puan...




Taburkan ikan bilis goreng di atas bubur nasi tadi. Hidangkan kepada keluarga anda. Tentu mereka terharu dan terkesan dengan tindakan anda yang sungguh di luar jangkaan.

Okeh...sambung cite sang kelembai..eh..cite asgment aku tadi ler...



Pas lunch bubur nasi aku sekonyong2 (tiba-tiba) lapar balik. Ape cerita?? Cam mana nak kurus ni?

So, aku makan kismis dengan harapan x lapo sgt dan minda cergas. hihihi

Kismis minda


Lepastu sambung buat keje...gedebak gedebuk siap le slide kami. Alhamdulillah. Siap2 nak pergi kelas pukul 6 petang. Kedengaran guruh di langit. Hujan mulai turun. Angin sepoi-sepoi bahasa...

Aku: Alamak canne ni Net?? Canne ni? Cube citer??
Cuber citer??Cuber citer??

Neti: Fere!!!! (name aku yang orang suke panggil..aku x suruh..aku suke org panggil Faridah or idah...:P )
Camne nak pergi kelas ni? Hujan lah.......

Aku : Dalam hati ( ala...saje la tu nak wat ayat provokasi..supaya aku bagi cadangan ponteng kelas. Kan ke x kan?. NO WAY...hehehe

teringat mak aku cakap: KAMU JANGAN MAIN-MAIN...

hehe...mengingatkan itu..aku jadi takut..dan bersemangat semula.

Kita redah onak dan badai yang melanda...hujan kan rahmat. Sila guna payung.

Ok net...JOM!! da lambat ni.

Kami pon meredah hujan menuju ke kelas dengan semangat waja.. Sila jangan sedih ataupon rasa annoying. ( budget ayat comel...hik3)



Tengok kiri kanan dulu beb...............mane tau ade kuda nak lalu.




Senyum itu sedekah...hehehe...paksa Neti amek gambo...




Neti yang tidak tahu gambarnye diambil...ngeh3!!!






Aku yang tidak tahu gambarnya diambil secara candid...( yeke?? curious....)
Membaca artikel, kejap lagi mungkin disuruh present. Random......jaga2...

Memang tepat!! group aku kene present dulu. X sia2 .....hee

Sori gambo xde sebab tekejut terus pergi present dengan lagak meyakinkan padahal dalam hati nervous nak______. Xkan nak suruh lecturer tangkap gambo. Nak kene penampo dengan beliau? hehehe




Group ke -2




Group ke -3..


So, hanya 3 group je yang kene present.....group lain boleh lah ambil nafas lega.....seb baik sempat siap pagi tadi. Kui3...

Alhamdulillah.........adakah masih ada hari esok untukku?? Ya Allah berilah petunjuk dan hidayahMu untuk aku menjalani liku-liku hidup ini....Amin .(^_^)




Lesson learned: Sediakan payung sebelum hujan
Malu bertanya sesat jalan
Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang



Sekian.....salam mesra :-)


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen anda :-)