Sunday, March 06, 2011

Perlukah melulur badan anda??


Assalamualaikum..



Jawapan: Yes Perlu




Sebagai seorang wanita kita sudah tentulah mementingkan kecantikan dan kebersihan diri termasuklah menjaga kecantikan dalaman dan luaran. ( lagak cam pakar kecantikan walaupon tidak).

Berdasarkan pembacaan dan 'from my observation' terhadap wanita-wanita berkulit cantik salah satu cara mereka manjaga kecantikan kulit adalah dengan cara melulur badan mereka. Oh ya sudah tentula kecantikan seseorang itu anugerah drpd Allah. Namun cara penjagaan juga penting kerana kita memang wajib menjaga amanah Allah bukan?

Maksud cantik itu sendiri adalah subjektif sebenarnya. Setiap org memandang 'cantik itu dari pandangan yang berbeza a.k.a tidak sama. Pada pandangan saya( harini nak guna saya), kadang-kadang bile kite tengok seseorang tu cantik tapi bile tahu perangainye buruk maka cantik itu serta-merta bertukar menjadi tidak cantik. Ini bermakna kecantikan seseorng itu lahir dari dalam dirinya sendiri, bukan dari luaran semata-mata. Kadang-kadang kita lihat seseorang itu cuma 'biasa-biasa sahaja' tetapi dia kelihatan sangat cantik, ini mungkin terjadi kerana sikap ramahnya, sopan -santunnya, menghormati org lain dan semua nilai positif yang ada pada dirinya menenggelamkan semua "yang biasa-biasa " padanya menjadi sesuatu yang amat luar biasa cantiknya.

Oh ya tetapi adalah satu bonus jika seseorang itu cantik, ditambah pula sikap yang positif dan baik hatinya, dan gabungan kedua-duanya menjadikan dia sgt bertuah. Gabungan kecantikan dalaman dan luaran adalah amat penting bagi seseorang terutamanya wanita kerana ia akan menjikan seseorang wanita itu sentiasa bermotivasi.

Sebenarnya nak sembang2 pasal lulur badan ni...ngeh3!!!

Kulit adalah organ paling besar pada badan manusia. So,kita perlulah menjaga kesihatan kulit kita. Salah satu caranya dengan melulurnya.

Ni resepi nak wat lulur...in case kalo nak wat sendiri. Kalo nak beli pon xpe lagi senang kot. Tapi kadang2 boleh buat sendiri lagi 'thrill'.

Bahan-bahan:

Beras pulut/biase
Halia
Cekur
Kunyit Hidup
Susu tepung



Lulur badan ini boleh dibuat secara basah atau pun kering. Sebenarnya kita boleh buat lulur ini dalam kuantiti yang banyak di sesuatu masa.Sebahagian lulur boleh digunakan pada hari kita membuatnya. Selebihnya itu bolehlah dikeringkan. Cara membuat lulur ini sama seperti membuat bedak sejuk.Kemudian dibiarkan hingga kering, dan disimpan. Bila nak dipakai, bancuhkan saja dengan sedikit air.kalau yang dah berkahwin tu bolehlah minta tolong pasangan anda melulurkan badan anda disamping mengeratkan lagi hubungan suami isteri kannnn.....menambahkan lagi rasa kasih sayang! hehehe.(ape kaitan?)

Gosokkan dengan perlahan dan lama sedikit di bahagian berlipat seperti di belakang telinga, tengkuk, belakang lutut dan sebagainya. Biarkan mengering selama 20 - 30 minit. Kemudian basahkan kedua-dua tangan dan sama-sama pula membersihkan dari badan dan mandi.selepas melulur badan tidak perlu menggunakan sabun. Penggunaan lulur ini membantu membersihkan kotoran pada kulit agar kelihatan bersih, menghaluskan kulit serta menghilangkan bau badan...



Khasiat cekur:
cekur digunakan sebagai tonik selepas bersalin bagi mengecutkan rahim, bahan untuk jamu bagi senak perut, membuang angin, sakit sendi serta melancarkan haid. Ia juga digunakan untuk melegakan batuk, mengurangkan bengkak dan dibuat bedak untuk merawat jerawat. Daunnya yang muda dimakan sebagai ulam atau dibuat kerabu.

Khasiat kunyit :
Beberapa kajian yang telah dibuat menunjukkan kunyit boleh membantu proses penghadaman dan mengurangkan 'gas' atau angin dalam perut.
Kunyit yang disapukan dengan minyak jika disapu pada tubuh akan membantu menghaluskan kulit.
Kunyit juga boleh digunakan sebagai tonik bila dicampurkan dengan manisan dan minyak bijan. Juga boleh membantu masaalah datang haid bulanan dan juga membantu meningkatkan pengeluaran sel darah merah dan elok digunakan dalam keadaan anemia atau kekurangan darah merah.
Kunyit yang dicampurkan air boleh digunakan untuk merawat gatal gatal, kudis, sakit sakit lutut, sendi dan ruam.


Khasiat halia:
Halia dipercayai dapat merawat demam dan membuang angin dalam badan.
Halia dikatakan dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus besar. Ubat-ubatan dari halia juga dikatakan boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman, batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang, sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika diambil sebagai ubat.


Lulur lah badan sebulan sekali...kalo superb rajin seminggu sekali.....


Okeh....ini sahaja info. yang sempat dikongsi bersama..:-) Harap boleh cuba ye. Saya sudah cuba...



hehehe.....aku yang 'biasa-biasa sahaja' rase nak lempangzz kan...kekekekekke
"shawl hadiah dari seseorang :-)"


"Bersangka baik dengan semua orang, adalah langkah pertama dalam mensucikan hati.."

"
Jika anda mencintai dunia, sesungguhnya anda akan dikecewakan. Jika anda mencintai Allah, maka anda akan mendapat keduanya, dunia dan akhirat, yang memberi kebahagiaan"



Sekian

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen anda :-)

Post a Comment