Tuesday, February 08, 2011

Khasiat Kelapa untuk Rambut Kita



Orang dulu-dulu selalu guna kelapa sebagai bahan untuk menjaga dan mencantikkan rambut. Ini kerana terdapat banyak khasiat yang terkandung di dalamnya.

Sekarang aku mengalami masalah keguguran rambut. Xdelah sampai botak. Tapi ia cukup merimaskan. Kadang2 kawan aku ckp aku ade penyakit, sebab tu rambut banyak gugur. Tapi kalau ikutkan rambut manusia akan gugur kira2 100 helai sehari. Dan aku rasa aku punye rambut gugur lebih drpd 100 helai. Ape cerita?

Mungkinkah sebab salah makan? oh mungkin ya mungkin tidak.

Akhirnya.....

Aku pon dapat satu idea, nak letak minyak kelapa yang dibuat sendiri kat rambut aku dan akhirnya aku berjaya menghasilkannya. Dapatla sebotol kecik cam saiz botol syampu kat hotel tuh. Masak santan tu lama2 jadila minyak kelapa.

Aku pon ade cari maklumat pasal kelebihan kelapa pada rambut...(ni maklumat dari internet yer)

Antaranya:

Santan: Baik untuk menjaga kesihatan rambut. Santan melebat, menghitam, melembut dan menyegarkan rambut yang kering. Pati santan yang diperah daripada kelapa tua dilumur pada rambut dan kulit kepala. Rambut kemudiannya dibungkus dengan tuala dan dibiarkan selama sejam sebelum dicuci dengan syampu.

Air kelapa: la amat mujarab untuk mengubati pelbagai penyakit dan melegakan kesan-kesan mabuk akibat keracunan makanan seperti cendawan, udang, ketam dan jering.

Selain untuk mencantikkan rambut, minyak kelapa juga ada kegunaan lain antaranya:

Minyak kelapa: Mengatasi masalah leher dimakan air vang kerap berlaku di kalangan bayi, sapukan minyak kelapa di bahagian tersebut atau mana-mana bahagian lipatan yang dimakan air sebelum disapu bedak.

Berdasarkan pengalaman aku pulak, santan kelapa memang mujarab untuk meluruskan, menghitamkan dan menyuburkan rambut sebab time sekolah2 dulu selalu guna santan kat rambut, dan kesan nye memang marverlous.. tapi sejak akhir2 ni jarang buat...( x sempat buat santan susah nak cari, alasankah? Xkan nak guna santan kotak? oh jangan sesekali yer...cuma santan kelapa segar dari ladang dan yang original sahaja yang dibenarkan....hehe....

So, masalah rambut gugur pon berleluasa.
Mungkinkan sebab stress? sebab makan bahan perasa? sebab salah syampu? sebab bla3.....oh tidak!! Kene bertindak sebelum terlambat.


Ok. Mari kita sama2 amalkan petua di atas untuk menyihatkan dan melebatkan rambut. Rambut adalah mahkota wanita. Wanita bertudung juga wajib menjaga kesihatan rambut ok!!! Tudung kemain lagi cantik begaya...rambut pon mestilah nak cantik jugak kan.Ok... Semoga berjaya.!!







4 comments:

  1. syampu herbal essence hello hydration tu pon ade minyak kelapa jugak... rse2 bekesan x..?? huhuhu... xtahu nk wat camne dah coz dah try mcm2 produk tp rambut makin byk gugur n kepala gatal wlupun rajin cuci...

    ReplyDelete
  2. sekarang ni syampu banyak yg ada kndungan yg x elok untuk jangka masa lama..xtau nak guna syampuu apa yg elok :(
    herbal essence pon dgr cite xelok jugakk. dah la suka pakai syampu tu :(

    ReplyDelete
  3. saya beli minyak kelapa tulen dekat kedai india jalan ipoh. nama kedai tu madhura. situ banyak jenis minyak untuk rambut..alhamdulillah rambut saya dh elok skang...

    boleh jugak amik acid folic. pil untuk kesihatan wanita terutama ibu mengandung. sebab pil ni memperbaharui sel sel badan kita..

    ReplyDelete
  4. Salam, boleh guna produk catalyst (cocnut-oil based)
    interested text me 01129832902 :)
    Saya pun dulu rambut nipis, sekarang dah okey lepas pakai Hair revitalizer dalam sebulan :) rambut pun makin hitam !

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggalkan komen anda :-)